Posted by on Aug 5, 2013 in In The News | 0 comments

Article about Black & Bloom, featured in the Studentenkrant of Groningen.

‘Vergeet de Doppio, vergeet de Coffee Company, vergeet de Coffee United. De echte koffieliefhebbers komen pas echt aan hun trekken bij Black&Bloom aan de Oude Kijk In ‘t Jat. Het huiselijke koffiezaakje bestaat sinds afgelopen zomer en heeft al een trouwe schare klanten opgebouwd. Het geheim? Eigenaar Gerben Engelkes is wars van commercie en een koffieliefhebber in hart en nieren. “Als de smaak maar goed is, komt de rest vanzelf.” Hij vertelt de SK over de eerste maanden van Black and Bloom.

Het lijkt wel alsof Gerben alles van koffie weet. Hij vertelt enthousiast over de verschillende blends en over het feit dat zijn koffies altijd uit het seizoen zijn. Dat wil zeggen; op verschillende plekken op de wereld wordt (logischerwijs) op verschillende tijdstippen de koffie geoogst. Gerben is er altijd als de kippen bij om de pareltjes uit de meest exotische regionen te vissen. Het resultaat is dat je bij Black&Bloom steeds wisselende soorten en smaken koffie aantreft. Van Zuid-Amerika tot Zuid-Oost-Azië en Midden-Afrika, het komt allemaal voorbij. “Ik wil ook graag een keer koffie uit Hawaï halen, ze hebben daar een soort koffie. Ik wil een keer proberen dat hierheen te halen, kijken hoe dat eruit ziet.”

Franchise
Gerben is begonnen als franchisenemer. “Dat heb ik drieënhalf jaar gedaan, hier in de stad. Ik heb geprobeerd hier alles uit te halen, maar uiteindelijk wilde ik toch meer zelf bepalen, uitbreiden, verbeteren, met een andere machine. Dus toen heb ik gezegd; ik stop ermee, het is wel goed zo.” Om extra vrijheid te krijgen, besloot Engelkes voor zichzelf te beginnen. En de ‘totale koffiebeleving’ staat hierbij centraal. “Ik heb een idee hoe ik de smaak van koffie moet combineren met de sfeer. Het gaat om het totaalplaatje. Het moet gewoon top, top, top zijn.” Vandaar ook de huiskamerachtige inrichting van de zaak. “Koffie is van oudsher iets gezelligs en zo moet het ook geserveerd worden. Niet te groot uitgezet, maar goed en strak.”

Alles zelf
“Ik heb alles zelf gedaan, het pand uitgezocht, de indeling ontworpen. Ik wilde eerst eigenlijk in de Zwanestraat, daar stond een prachtig pand. Maar ik vond de straat niet zo geweldig. En toen zag ik dit pand al een paar maanden leegstaan. Ik keek naar binnen, en ik begon eigenlijk al automatisch in mijn hoofd te tekenen. Ik begon meteen alles al uit te werken. Toen ben ik een keertje binnen gaan kijken en ik zag direct; dit is tof, dit wil ik.” Al snel had Gerben de hele indeling van de zaak al in zijn hoofd, maar toen moest er toch nog iets veranderen. “Ik was tweede geworden in het nationaal kampioenschap filterkoffiezetten. Dus toen dacht ik; daar moet ik eigenlijk ook wat mee doen.” Daarop heeft hij op zijn bar toch maar wat ruimte ingeruimd om filterkoffie te kunnen zetten. Het kenmerkt het perfectionisme en de drang om alles zelf te willen doen. “Ik heb samen met mijn schoonvader de bar in elkaar getimmerd, gemaakt van steigerhout.”

Smaak
Bij de koffie zelf is eigenlijk maar een ding echt belangrijk. “Smaak is bij mij koning, dat staat altijd bovenaan. Het maakt niet uit hoe ik hem zet, grof of fijn, veel of weinig, het maakt me niks uit. Ik wil gewoon dat het goed smaakt en iedere keer weer verrassen met nieuwe smaken.” En dat geldt voor het gehele proces; van de bonen, tot de maler tot de manier van zetten en de ‘sfeer’ rondom de koffie.

Het moet gezegd, de koffie smaakt uitstekend. En na aanwijzing van Gerben ontdekten de jarenlang mishandelde smaakpapillen van uw redacteur en fotograaf zelfs, inderdaad, een hint van bijnarijpe framboos in de smaak terug. Engelkes ziet een markt voor echt goede koffie. “Koffie wordt steeds belangrijker in de horeca. Dat zie je in het buitenland, maar ook steeds meer in Nederland. Het is toch het visitekaartje van het bedrijf. Mensen drinken eerder een kopje koffie dan een glaasje wijn.” Extragratis tip; ga een keer een kopje proberen bij Black&Bloom. Het is inderdaad topkoffie.’